Het gebruik van social media is voor velen al een structureel onderdeel van het leven geworden en de ontwikkelingen gaan in sneltreinvaart. Toch zijn organisaties er zelf vaak niet of nauwelijks mee bezig. Dat is jammer, want hebben organisaties zonder een effectief social media-beleid nog toekomst?
In de praktijk komt het veel voor dat organisaties alleen maar zenden (web 1.0). Een gemiste kans voor beter contact met de doelgroep.
Social media verdwijnt niet meer uit de samenleving. Het wordt in de toekomst een steeds groter en vast onderdeel van onze manier van leven. Wie niet meedoet loopt mede door de snelle ontwikkelingen een steeds grotere achterstand op. Niet meedoen is daarom geen optie. De wereld van social media zit vol kennis en mogelijkheden, maar onwetendheid en vooroordelen spelen vaak een belemmerende rol om ermee aan de slag te gaan.
Wat is belangrijk
Bepaal een strategie die bij je past. Een social media-strategie is het meest succesvol als je laat zien wie er achter een organisatie zit. Transparantie van de organisatie en teamwork is van wezenlijk belang.
Wat als we kritiek krijgen?
Het komt ook voor dat er negatieve reacties komen op een bericht. Natuurlijk, dat kan gebeuren, zorg dan dat je daar op bent voorbereid. Weet wat je wilt doen en wat niet. Je hoeft niet op alles te reageren en de wereld wordt niet vierkant als jij een andere mening krijgt voorgeschoteld of kritiek krijgt. Wellicht krijg je wel andere inzichten en kun je er nog iets van leren.
Er zijn overigens maar weinig mensen die een post ook daadwerkelijk op hun tijdlijn te zien krijgen. Vaak wordt gedacht dat iedereen ziet wat jij post. Nee hoor, slechts bij een beperkt aantal mensen uit jouw netwerk verschijnt jouw bericht op hun tijdlijn. Je moet een trukendoos opentrekken om echt in beeld te komen bij meerdere connecties.
Dus, waar ben je bang voor?
Teamwork
Social media lijkt op het echte leven, communicatie met echte mensen, maar dan digitaal. Dat heeft voordelen, maar kan ook lastig zijn. Het is belangrijk om er zorgvuldig mee om te gaan. Communicatieve vaardigheden van de medewerkers binnen de hele organisatie zijn steeds meer van belang, veel meer dan vroeger. Doordat we massaal communiceren op social media, is iedereen toch een beetje communicatiemedewerker geworden. Online een verhaal vertellen, een boodschap uitdragen, een bedrijf promoten, iedereen doet of kan het. En wie heeft doorgaans een groter digitaal netwerk?!? Juist! Denk daar maar eens over na.
De netwerken van jouw medewerkers, daar liggen de kansen. Communicatie naar de buitenwereld is niet meer alleen het werk van de afdeling communicatie of leidinggevende. Je hele organisatie, het hele team inzetten om je organisatie te promoten, daar liggen de kansen.
Natuurlijk is dit niet gemakkelijk, maar iedereen kan het! Zelfs een lokale politie eenheid #MPRMD (bij uitstek een organisatie waar je in een open communicatie veel weerstand kunt verwachten) is het gelukt. Nou, …… dan lukt het jullie ook!