In mijn vorige blogs heb ik uitgelegd waarom het belangrijk is om aan de KNOW & LIKE factor te werken. KNOW Je bent op diverse Social Mediakanalen herkenbaar als professional in jouw vakgebied. LIKE Je netwerk is erkentelijk omdat je relevante informatie deelt en omdat je laat zien wie je bent en dat je graag een ander helpt. Je geeft, deelt en bedankt. Te vaak zie ik mensen die alleen maar zenden. Communiceren en interactie genereren is een constante cirkel (balletje over gooien).
Wil je een goed Social Media beleid dan is ook de TRUST factor van belang. Creëer vertrouwen. Vertrouwen dat jij die professional bent die je zegt te zijn. Vertrouwen dat je zorgvuldig omgaat met je omgeving. Laat vooral ook zien dat je een echt mens bent en niet een afstandelijk bedrijf of organisatie. Ben transparant. Als handvat kun je onderstaande Cirkel van Invloed gebruiken, die heb ik samen met Nicole Faesen gemaakt voor onze presentatie bij de Dag van de Ambtenaar2.0. Print hem uit en hang hem op als reminder voor je eerste stappen in het digitale netwerk. Na verloop van tijd weet je het wel, maar in het begin wil je nog wel een paar onderdelen vergeten.
TRUST
Hoe krijg je de juiste TRUST factor? Door webcare en embedding. Wat dat is? WEBCARE is het onderhouden van de online communicatie en het up-to date houden van je Social Media-accounts. Vooral het communiceren is van levensbelang. Reageer op vragen of reageer als anderen iets over jou zeggen. Ook als de reactie niet zo leuk is. Niet reageren is NOT DONE! Stel Google alerts in voor je naam of je onderneming. Hiermee krijg je dagelijks berichten in je mailbox die voor jou van belang zijn. Het is nl. heel vervelend als er iets negatiefs over jou (of je onderneming) op Social Media gezegd wordt en je weet van niets. Dus reageren op reacties! EMBEDDING is er voor zorgen dat Social Media een vast onderdeel is van je dagelijkse werkzaamheden. Blijf in beeld en doe dit consistent. Net zoals je elke dag je e-mail checkt. Dan ben je altijd op tijd met reageren.