In mijn vorige blog heb ik verteld over het belang van de KNOW factor. Als je niet zichtbaar of vindbaar bent, is het lastig om jezelf te profileren. Hoe weet je klant wààr je bent, wìe je bent en wàt je te bieden hebt als je niet online aanwezig bent? Ook het belang van jouw netwerk heb ik aangestipt.
De LIKE factor
Maar hoe creëer je nu de broodnodige likes en shares? Die zijn nl. o zo belangrijk voor je ranking. Hoe meer interactie, hoe vaker je in beeld komt. We leven al lang niet meer in het tijdperk waarin een mooie website voldoende was. Je kunt zelf klanten naar je website loodsen door interactief en zichtbaar te zijn. Als de klant je weet te vinden en je liked, dan kiest hij misschien ook voor jou. Je hoopt dat hij jou die opdracht gunt, dat is de bedoeling en daar moet je iets voor doen.
Neem je netwerk daarom mee in jouw wereld. Laat zien wie je bent en waar je mee bezig bent. Creëer een beleving. Daar mag best een persoonlijke touch bij zitten. Het is aan jou hoeveel je wilt laten zien. Vergeet ook vooral niet om beeldmateriaal te gebruiken.
En humor
Probeer het maar eens uit. Met humor krijg je veel meer shares & likes. En dat helpt je weer in ranking. Natuurlijk kun je betalen voor promotie en reclame, maar met creativiteit, kennis en interactie kom je ook heel ver. Vergeet ook vooral niet om berichten van anderen te liken & sharen. Durf ook zo nu en dan te vragen om een bericht uit te zetten “Please RT”. Grote kans dat men dat voor je doet.
En laat weten wat je doet. Organiseer je een evenement, workshop, training of iets anders? Deel dan niet alleen de uitnodiging, maar vooral ook het pad er naar toe. Neem je doelgroep mee in het proces. Vertel waar je mee bezig bent, laat het zien in beeld en stel vragen. De mening van je volgers telt. Hoe eerder je hen in het proces betrekt, hoe groter de slagingskans van je activiteit. Doordat je doelgroep mee mag denken en adviseren, wordt het ook hún proces.
In de volgende blog komt de TRUST factor aan de orde en natuurlijk de zo belangrijke en vaak onderbelichte webcare.